EozinMagazin | 2017. dec. 8., 13:00
Erősödik a mezőny a szombati középdöntő újabb adása után
Szimfóniák Cser Ádám módra
Egyre fokozódik a feszültség a Maestro Solti Nemzetközi Karmesterversenyen! Szűkül a mezőny, a szombati középdöntőt követően azonban újabb magyar versenyzőnek drukkolhatunk! Cser Ádámot épp egy partitúra tanulmányozásától vontuk el egy kis beszélgetésre.

- A laikusnak fogalma nincs arról, hogy miért fontos a karmester. Mi történne, ha egy profi zenekar dirigens nélkül kezdene egy szimfóniába?
- Mindenféle irányítás nélkül el sem indulna a zene. A játék stílusához, arányaihoz, az erejéhez, a milyenségéhez kellenek a karmester döntései. A dirigens ízlésén és lelkületén múlik, hogy miként szólal meg a melódia.
Hol karmesterkedik az év nagy részében?
- A Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója vagyok, és a szolnoki szimfonikus zenekar karmestere.
- Mik az elvárásai, mit hozhat egy ilyen vetélkedés?
- Csak a dobogó jelent igazi sikert. Az nemzetközi szinten pozícionálja az embert, minőségi fellépési lehetőségeket teremt.
- Az első fővárosi szűrőt követően 15-en jutottak el Pécsre a középdöntőbe. Miként dől az el, hogy ki milyen szintű dirigens?
- Leginkább azzal mérhető, hogy a zenekar hogyan reagál a tevékenységére. Mert a legnehezebb azt elérni, hogy a zeneművészek úgy játszanak, ahogyan ő vezényel. Lényeges, továbbá, hogy a zsűri ízléséhez, elvárásaihoz menyire passzol egy-egy versenyző zenei mentalitása.
- Ha minden jól megy, hogy néz ki az élete öt év múlva?
- Szeretném, ha a színházi munka mellett minél több és jobb szimfonikus zenekari feladatom lenne. Egyébként valami már elkezdődött, két hét múlva Equadorba utazom a Nemzeti Szimfonikus Zenekarral, az Operaházban lesz előadásom és idén több bérletes hangversenyen is szerepelek az országban.
- A pécsi Kodály Központ kicsit talán megdobogtatja a szívét, hiszen annak a Cser Miklósnak a fia, aki másfél évtizeden át volt a Pécsi Nemzeti Színház zeneigazgatója…
- Sok szállal kötődöm Pécshez, nem csak édesapám révén, hiszen bátyám, az operaénekes Cser Krisztián is többször szerepelt már Pécsett, a Pécsi Nemzeti Színházban. Sőt, a nagymamám, Cser Tímea opera-énekesnő is hosszú éveken át többször volt itt főszereplő, jómagam pedig jártam itt fesztiválokon a Viktória kórussal, és édesapámat helyettesítettem ifjúsági koncerteken.
- Mi kapcsol ki egy karmestert?
- Engem a főzés, mely nagyon hasonlít a vezényléshez, hiszen az arányokon, a megfelelő pillanaton van a hangsúly, az egyéni ízlésen, a stílusérzéken.
- Mi az eddigi legjobb ételszimfóniája?
- Mozart Requiem-jét vezényeltem Szegeden, és a zenekart, valamint a teljes stábot megvendégeltem utána - közmegelégedésre - egy magam készítette marhapörköltre.
Otthonos a színházi világban
Cser Ádám 1979-ben született Bagdadban. Bátyja Krisztián operaénekes, húga Kinga a filmes szakmában dolgozik. Budapesten és Bécsben tanulta a vezénylést, emellett zongorán játszik. 2008-tól a zalaegerszegi színházban, 2010-től a szolnoki teátrumban vezényelt, 2003-tól karnagya a Viktória kórusnak. 2012-től a Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója, emellett a szolnoki szimfonikus zenekar karmestere. Dolgozott a Bárka és a Vígszínházban is karmesterként, operavizsgákat dirigált a Zeneakadémián. Felesége, Herczenik Anna operaénekes. 15 hónapos a kisfiuk Ármin.

- A laikusnak fogalma nincs arról, hogy miért fontos a karmester. Mi történne, ha egy profi zenekar dirigens nélkül kezdene egy szimfóniába?
- Mindenféle irányítás nélkül el sem indulna a zene. A játék stílusához, arányaihoz, az erejéhez, a milyenségéhez kellenek a karmester döntései. A dirigens ízlésén és lelkületén múlik, hogy miként szólal meg a melódia.
Hol karmesterkedik az év nagy részében?
- A Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója vagyok, és a szolnoki szimfonikus zenekar karmestere.
- Mik az elvárásai, mit hozhat egy ilyen vetélkedés?
- Csak a dobogó jelent igazi sikert. Az nemzetközi szinten pozícionálja az embert, minőségi fellépési lehetőségeket teremt.
- Az első fővárosi szűrőt követően 15-en jutottak el Pécsre a középdöntőbe. Miként dől az el, hogy ki milyen szintű dirigens?
- Leginkább azzal mérhető, hogy a zenekar hogyan reagál a tevékenységére. Mert a legnehezebb azt elérni, hogy a zeneművészek úgy játszanak, ahogyan ő vezényel. Lényeges, továbbá, hogy a zsűri ízléséhez, elvárásaihoz menyire passzol egy-egy versenyző zenei mentalitása.
- Ha minden jól megy, hogy néz ki az élete öt év múlva?
- Szeretném, ha a színházi munka mellett minél több és jobb szimfonikus zenekari feladatom lenne. Egyébként valami már elkezdődött, két hét múlva Equadorba utazom a Nemzeti Szimfonikus Zenekarral, az Operaházban lesz előadásom és idén több bérletes hangversenyen is szerepelek az országban.
- A pécsi Kodály Központ kicsit talán megdobogtatja a szívét, hiszen annak a Cser Miklósnak a fia, aki másfél évtizeden át volt a Pécsi Nemzeti Színház zeneigazgatója…
- Sok szállal kötődöm Pécshez, nem csak édesapám révén, hiszen bátyám, az operaénekes Cser Krisztián is többször szerepelt már Pécsett, a Pécsi Nemzeti Színházban. Sőt, a nagymamám, Cser Tímea opera-énekesnő is hosszú éveken át többször volt itt főszereplő, jómagam pedig jártam itt fesztiválokon a Viktória kórussal, és édesapámat helyettesítettem ifjúsági koncerteken.
- Mi kapcsol ki egy karmestert?
- Engem a főzés, mely nagyon hasonlít a vezényléshez, hiszen az arányokon, a megfelelő pillanaton van a hangsúly, az egyéni ízlésen, a stílusérzéken.
- Mi az eddigi legjobb ételszimfóniája?
- Mozart Requiem-jét vezényeltem Szegeden, és a zenekart, valamint a teljes stábot megvendégeltem utána - közmegelégedésre - egy magam készítette marhapörköltre.
Otthonos a színházi világban
Cser Ádám 1979-ben született Bagdadban. Bátyja Krisztián operaénekes, húga Kinga a filmes szakmában dolgozik. Budapesten és Bécsben tanulta a vezénylést, emellett zongorán játszik. 2008-tól a zalaegerszegi színházban, 2010-től a szolnoki teátrumban vezényelt, 2003-tól karnagya a Viktória kórusnak. 2012-től a Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója, emellett a szolnoki szimfonikus zenekar karmestere. Dolgozott a Bárka és a Vígszínházban is karmesterként, operavizsgákat dirigált a Zeneakadémián. Felesége, Herczenik Anna operaénekes. 15 hónapos a kisfiuk Ármin.
KAPCSOLÓDÓ TARTALMAK
EGYÉB KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:




