EozinMagazin | 2015. okt. 22., 12:45
Világsztár az év jazzkoncertjén − Hiromi az ötéves Kodály Központban
2010-ben a megnyitón mi pécsiek még csak sejtettük, hogy világviszonylatban is kiváló helyszínnel gazdagodott a város, de mára már a hazai zenei szakma teljes egésze, valamint egyre szélesebb körben a nemzetközi szakmai világ is a legjobb európai hangversenytermek közé sorolja a pécsi Kodály Központot. Rendkívüli adottságai hosszú távon minden szakértő szerint arra predesztinálják a pécsi termet, hogy nemzetközi szinten is kiemelkedő rangot vívjon ki magának. A jubileumi 5 éves évad során olyan világsztárok is szerepelnek a Központ programkínálatában, akik még nem jártak Magyarországon, és kizárólag a Kodály Központban lépnek fel. Hiromi, japán zongorista is ez utóbbiak közé tartozik.
Maloschik Róbert.: Ön az általam valaha hallott legjobb jazz-zongoristanő. Hallom a klasszikus tanulmányokat is a játékában. Mikor és hol kezdte zongoratanulmányait?
Hiromi: 6 éves koromban kezdtem zongorázni tanulni. Az első klasszikuszongora-tanárnőm jazzrajongó volt és néhány nagylemezt lejátszott nekem, mikor úgy 8 éves lehettem. Azonnal beleszerettem ebbe a zenébe, így kezdtem improvizálni.
M.R. És mikor határozta el, hogy jazzre vált?
H.: Soha nem váltottam, csak játszom a zenét, soha sem gondolkodtam műfajokban.
M.R.: Ön végül is hogyan kapott szerződést a Telarc lemkezkiadótól a Berkleen eltöltött évek után? Ki volt a tanára Bostonban?
H.: Sok tanárnál tanultam a Berkleen. Hangszerelésből szereztem diplomát. Mivel nagyon szeretek zenekaroknak írni, így főleg azokról a hangszerekről tanultam, amin én nem játszom. Volt egy tanárom, Richard Evans, aki nagyon kedvelte azokat a hangszereléseket, amiket a Berkleen írtam. Arra biztatott, hogy több saját zenémet is hangszereljem. Kérte, hogy vigyek be hozzá új kompozíciókat, így bevittem neki az akkor felvett CD-anyagomat. Amikor rájött, hogy én zongorázom a lemezen, azt mondta, ezt meg kell, hogy mutassa egy jó barátjának. És ez a barátja történetesen Ahmad Jamal volt. Ahmad mutatott be a Telarc főnökének, így kaptam szerződést.
M.R.: Az utóbbi években az ön ritmusszekcióját Anthony Jackson és Simon Phillips alkotja. Miért épp őket választotta?
H.: Az első két albumomon már sztárvendégként szerepelt Anthony Jackson, és mindig is szerettem volna egy teljes lemezt készíteni vele. Akkor kezdtem olyan zenéket írni, ami kimondottan Anthonyra lett szabva. Ahogy egyre több ilyen zenét írtam, úgy tisztult le bennem, hogy milyen dobhangzást szeretnék. Egyből Simonra gondoltam, de azért megkérdeztem Anthonyt, hogy mit szól hozzá, és nagyon örült neki. Ekkor a menedzserem felhívta Simont, hogy szeretne-e részt venni ebben a projektben, és nem fogja elhinni, de Simon előző nap az én youtube videóimat nézegette, csak úgy. Ez kész csoda. Szóval így kezdődött az utóbbi öt év meghökkentően szenzációs zenei utazása.
M.R. Ez lesz az első alkalom, hogy Magyarországra jön. Tartogat néhány meglepetésszámot a magyar közönségnek? Egyáltalán, milyen repertoárral lép a pécsi közönség elé a Kodály Központban?
H.: Hogy mit játszok, azt mindig csak a koncert napján határozom el. Döntő szerepet játszik ebben, hogy milyen benyomásaim vannak a koncertteremről. Így most még nem tudom, de az biztos, hogy azokat az új számokat is fogjuk játszani, amik a jövő évben megjelenő albumomon is rajta lesznek. Nagyon boldog vagyok, hogy életemben először jöhetek Magyarországra! Alig várom, hogy találkozhassam a közönséggel, és egy nagy közös zenei utazáson vehessünk részt!
KAPCSOLÓDÓ TARTALMAK
EGYÉB KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:




