A Kunst am Strom (jelentése nagyjából: A művészet áramában), amely Duna-menti országok képzőművészeinek munkáiból és az ugyaninnen származó írók szövegeiből állt össze, eredetileg is korunk olyan égető kérdéseire próbált választ keresni, mint a küszöbön álló klímakatasztrófa. Ám azóta még inkább megváltozott a régió, sőt az egész világ helyzete. Mire a Kunst am Strom első, bemutatkozó kiállítása 2020. júliusában Ulmban megnyílhatott, márt túl voltunk a világjárvány első hullámán és sokkján – amit aztán követtek az újabb és újabb hullámok. Mire 2022 tavaszán Pécsre ér, Európa keleti felében háború dúl, ki tudja, miféle kimenettel.
A szervezők úgy vélték: a Duna-mente oly gazdag történelmi és művészeti hagyományokkal bír, hogy ezekben a súlyos kérdésekben is jönnek majd izgalmas és művészileg innovatív válaszok a régió alkotóitól; sokfélék, mint maga a Németországtól Bulgáriáig terjedő terület. Ezt az eredményt tárja a nézők elé a kiállítás.
Az egyes országok kurátorai két-három művésztől válogattak be műveket az anyagba, főképp két generációra koncentrálva: olyanokra, akik még megélték a Európa megosztottságát, a Vasfüggöny létét, és a náluk jóval fiatalabbakra, akik már az egyesült Európában születtek és nőttek művésszé.
A Swantje Volkmann és Méhes Márton által kigondolt kiállításnak szoros pécsi kötődései vannak: a magyar kurátor Somody Péter festőművész, a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának professzora, aki egyben az egyik magyar kiállító Imreh Sándor és Pertics Flóra mellett. A művekhez választott szövegek szerzői pedig – két kivételtől eltekintve – a Pécsi Íróprogramban részt vett szerzőktől származik.
A Kunst am Strom kiállítás április 10-ig marad Pécsett, majd tovább költözik a zágrábi Magyar Kulturális Intézetbe, onnan pedig Temesvárra, Újvidékre és végül Szófiába.
Petrics Flóra művei